5 Mart 2008 Çarşamba

ENTROPİ


ENTROPİ
(Dünyaya yeni bir bakış)


Yazar: J. RİFKİN ve Ted HOWARD

Birinci Bölüm: Dünya Görüşleri
-Entropinin fiziki olarak anlamı ve bu konudaki değişik yorumlar üzerine genel bir bakış.
-Fiziki Entropi ile kitabın asıl temasını oluşturan ve yeni bir bakış ile Entropinin sosyolojik, kültürel ve tarihi kavramlarla korelasyonlan ve benzerlikleri.
-Tarih boyunca Antik Yunan'dan itibaren Mezopotamya, Roma, Rönesans öncesi Avrupa, İslam Medeniyetleri (Selçuklu ve Osmanlılar) ve Sanayi Devrimi sonrası Entropi ve toplumsal olaylar arasındaki şaşırtıcı benzerlikler. Toplumsal düzen ve hukukta karmaşa ve sistemleşme (rejimin oluşması) gibi zıt kavramların müdahalelerle değişimi.
-Hesiottan Descartese, Jacques Turgot ve İbn-i Arabiye kadar pek çok düşünürün içtimai düzen ve düzensizliklerle alakalı ismi konulmamış ancak Entropi ile izah edilebilecek çarpıcı örnekler verilmiştir.
İkinci Bölüm: Entropi Yasası
-Termodinamik kanunlarına göre(2.kanun) bir sistemde sürekli düzenliliğe gidiş eğilimi vardır. Kainattaki tüm enerji homojen dağılım oluşturmak için transformasyonlar geçirmektedir. Yani sıcaktan soğuğa, yüksekten alçağa, çoktan aza doğru denge noktasını sağlamak üzere bir akım söz konusudur. Yoksa enerji yoktan var, vardan yok edilemez.(ilahi irade hariç)
-Entropi Kanunlarına göre enerji var olsa da iş yapma kabiliyeti kalmamışsa Entropik sona, yani mutlak düzenliliğe ulaşılmıştır.
-Çarpıcı bir örnek olarak bir sigara yaktığınızda dünyadaki hatta evrendeki kullanılabilir enerji miktarını azaltmış olursunuz. Ve bunun geri dönüşümü yoktur.
-Zaman, metafizik ve Entropi arasındaki şaşırtıcı bağlılık. Zaman oku paradoksu.
Entropinin metafizik boyutu, her varlığın mükemmellik arayışı, insandaki en iyiyi arzulama dürtüsü.(Aneximenes ve daha sonra Sir Arthur Eddington'ın görüşleri)
Üçüncü Bölüm: Yeni Tarihsel Çerçeve
-Les gens heureux n'ont pas d'historie. “ Tarihi mutlu insanlar yapmaz.”
-İnsanlık tekamülünün itici gücü mükemmellik arayışı ve ihtiyaçlardır.
-Tekamül projesinin geri dönüşü yoktur.( Zamanın okunun tek yönlü olması gibi.)
-Son büyük enerji sınırı adı verilen (ultimate energy limit) fiziki entropik son olduğu gibi, toplumsal ve kültürel gelişmelerinde bir limiti vardır. (Fukuyamanın medeniyetlerin sonu teoremi)
Dördüncü Bölüm: Entropi ve Sosyal yapı
-Entropi yasasının toplum bünyesine uyarlanması: “Son üç yüz yıl boyunca insanlık, mekanistik bir evren görüşüne sahip oldu. Fakat bu görüş ileri bir kriz aşamasında. Ana hatları ile bu kriz karmaşık bir sistemi tersine çevirmenin imkansızlığıdır. Düzen ve ilerleme üretmek için toplumlara olaylara ve bütünü ile dünyaya her müdahale edişimizde başka bir yerde düzensizlik ve bozulma meydana geliyor.
-Üretim dengelerinin, savaş ve kıtlıkların, yeni teknolojilerin uygulanışının toplumsal yapıda oluşturduğu çalkalanmalar, bundan dolayı oluşan sistem değişiklikleri. Marksizm, kapitalizmin temel çıkış noktaları.
-İnsan düşünce sistemi üzerindeki irdelemeler: Postmodernizm, sürrealizm, neoexistansiyalizm...
Beşinci Bölüm: Entropi: Yeni Bir Dünya Görüşü
-Yeni bir ekonomik doktrin: Sürekli maddi gelişme düşüncesine dayalı mekanik bir dünya görüşünden, sınırlı kaynakları koruma düşüncesine dayalı entropik bir dünya görüşüne geçiş
-”Sanayi Ötesi Bilgi Toplumu “ denilen bu değişik ve dinamik yapının bazı özellikleri ve buna geçişte yaşanabilecek sorunlar
-Entropik bir toplumda değerler ve kurumlar: Metafizik değerlerin yükselişi,” zamanımızın en acil gereksinimi insan nedir, nereye gitmektedir, hayatımızın amacı nedir?” sorularına yanıt bulmaktır.
Sonuç: Entropi kanunu, bize mevcut tüm eneri formlarının iş yapabilen miktarında azalma olduğunu söylüyor, diğer bir deyişle düzensizlik her yerde artıyor. Bu süreci tersine çeviremeyiz. Bu kanun fiziki olduğu kadar sosyolojik, tarihsel, ekonomik olgular içinde böyledir ve kaçınılmazdır. Entropi, yeni dünya görüşünün kapsamlı bir ifadesidir, ve ekonomistler, siyasetçiler ve dünyanın vaktinin tükendiğine henüz ikna olmamış herkes için hayati bir anlam taşımaktadır.

Hiç yorum yok: